El centre sociosanitari Isabel Roig no és un model a seguir

Per Jaume Gil

Quatre anys després de l’obertura del centre sociosanitari Isabel Roig molts dels seus pacients només tenen queixes de l’atenció rebuda. Falta de personal, menjar precari i negligències mèdiques és el que denuncien amb més vehemència aquells que han hagut de ser atesos per alguns professionals del centre. A la vegada, alguns d’aquests asseguren que els hi falta personal, no estar còmodes al centre i que la direcció no fa res per pal·liar la manca de recursos que tenen, segons la coordinadora d’entitat SAP Muntanya.

634_foto sociosanitari

Fa un any i escaig la nostra publicació, així com altres mitjans com el diario.es recollíem la queixa de la filla d’un pacient del centre. Denunciava que el seu pare havia estat en condicions “inhumanes i inconcebibles”. Considerava que la situació que havia viscut el seu pare no era anòmala, hi havia moltes persones que havien viscut situacions similars, però que no havien denunciat per resignació o por. Des de llavors, la coordinadora d’entitats SAP Muntanya ha gestionat quatre casos més rebuts a través de les associacions de veïns, i ha fet la denúncia al CatSalut.

Tot i això, hi ha moltes més queixes informals on es denuncia la manca de professionalitat de diversos membres del centre. Una iniciativa que pot ajudar a canalitzar les queixes és la impulsada per la Comissió de Salut del districte de Sant Andreu. Aquesta iniciarà una campanya que facilitarà a tots aquells que tinguin alguna queixa en l’àmbit sanitari fer-la possible, no només les relacionades amb el centre sociosanitari, mitjançant fulls informatius que es podran trobar a diverses farmàcies.

634_notocia socisanitari antiga
Article del Cap a Peus nº 621 desembre 2016

Crits, corredisses, males paraules, són moltes de les situacions que els pacients han hagut de patir en la seva estada al centre. “¿Por qué llama tanto? ¡Si quiere ir de vientre hágaselo encima que por eso lleva un pañal!” Aquesta és una de les situacions que un dels seus pacients va haver de viure pel simple fet de demanar que l’ajudessin a anar al lavabo. Tot i portar un bolquer, podia fer les seves necessitats al lavabo amb l’ajuda d’algun professional, però com es denuncia en diverses queixes “hi ha una falta d’humanitat total en el personal”.

“Les converses del personal a crits, de punta a punta del passadís eren del més normal”, afirma la filla d’una de les pacients del centre. Aquesta queixa connecta amb una altra on es denuncia el descontrol generalitzat per la falta de personal y descoordinació entre el mateix (sobretot els caps de setmana). Falta de coordinació que es tradueix en situacions absurdes com: “si el dia que toca dutxa és festiu, aquells malalts que els tocava, no se’ls dutxa en tota la setmana, i fins a la setmana vinent”. I situacions no tan absurdes que fan dubtar de la competència dels professionals: “durant dos dies a la meva mare li van estar donant dos inhaladors tipus ventolí, quan només n’havia de prendre un. Això ens fa dubtar de si la medicació que se li va donar durant cada dia era la correcta”.

Les queixes en alimentació estan paleses en totes les queixes recollides pel SAP Muntanya. Els menjars són realitzats per una empresa subcontractada, això provoca que hi hagi molts cops manca de transmissió de la informació. “Mi padre sufría de colitis, pero ningún día le dieron de comer arroz blanco, el día que se lo dieron por la noche le sirvieron albóndigas con salsa, que por supuesto no tomó”. A més, “la comida es de mala calidad, de poca variedad, lo que no ayuda nada al estado nutricional de las personas ingresadas”.

En resposta a una de les queixes els responsables del centre afirmen que “l’objectiu del nostre servei és atendre al pacient en tota la seva globalitat […] oferint una atenció integral, personalitzada i de qualitat”. Aquesta voluntat no es transforma en la realitat, on pacients que havien de fer rehabilitació per tonificar-se muscularment per la preparació d’una operació només els oferien algunes sessions de gimnàs, i després simplement els deixaven deambular amb el caminador.
BlauClínic és l’ens gestor del centre, una empresa privada amb ànim de lucre dedicada a oferir atenció sanitària. Tot i ser una entitat privada, té un conveni amb el Servei Català de Salut i ofereix serveis que no assumeixen els centres públics. El grup només treballa a l’àrea de Barcelona, i compta amb un total de 600 llits, un 40% se situen a Sant Andreu. En quatre anys la direcció del centre Isabel Roig ha canviat en tres ocasions, fet que no tranquil·litza als veïns. La coordinadora d’entitats SAP Muntanya s’ha reunit diverses vegades amb la direcció del centre i el Consorci Sanitari de Barcelona, i tot i les queixes asseguren que tot segueix igual.