Des de temps antic a Egipte, primer, i després a la Xina ja es tenia constància de màquines amb similituds amb la bicicleta. Després l’enginy s’aniria perfeccionant al llarg dels segles i no serà fins el 1839 que apareix la primera bicicleta amb pedals, obra de Macmillán Kirkpatrick. Tanmateix, Macmillán no va patentar l’invent i temps després, el 1846, Gavin Dalzell de Lesmahagow va copiar i patentar l’invent, donant-lo a conèixer abastament. L’anglès Dunlop va inventar una cambra de tela i cautxú, la qual s’inflava amb aire i era col·locada a la llanda. L’inventor britànic va idear una coberta també de cautxú per evitar les punxades a les rodes. Fins a dia d’avui l’invent no ha sofert cap canvi substancial tot i els perfeccionaments tecnològics i varietats.

foto ciclisme
Portada de la revista Imatges del 17 de setembre de 1930 amb la imatge del ciclista andreuenc Marià Cañardo, com a guanyador de la XII Volta a Catalunya / ARXIU ARCA

Les primeres bicicletes i tricicles que trobem a Sant Andreu de Palomar són en mans de famílies benestants. Industrials, farmacèutics, notaris, advocats, arquitectes, botiguers… en són els privilegiats que les poden usar a finals del segle XIX. No serà fins ben entrat els anys vint que les classes andreuenques mestrals i obreres començaran a poder gaudir d’aquest mitja de transport. L’ús de la bicicleta anirà lligat a la seva pràctica esportiva, molt popularitzada arran de la creació de la Volta de Catalunya per la Unió Esportiva de Sants.  A casa nostra l’exemple més clar i notari del ciclisme andreuenc serà el corredor Marià Cañardo i Lacasta (1906-1987), guanyador de diverses voles de Catalunya i de campionats  de Catalunya i Espanya així com vencedor l’any 1937 d’una etapa del Tour de França. A Sant Andreu de Palomar l’entitat per excel·lència dedicada al ciclisme serà l’Esport Ciclista Andreuenc, la qual el 1925 esdevindrà una de les fundadores de la Unio Esportiva de Sant Andreu fruit de la fusió de diverses entitats esportives andreuenques. L’entitat ciclista serà l’organitzadora de diverses proves a Sant Andreu i la guanyadora de premis en campionats de Cantàbria, Euskadi i Catalunya.  Durant anys l’Esport Ciclista Andreuenc va tenir el seu estatge social a la Societat Cultural La Lira, al carrer de Coroleu, 15.

Diversos establiments comercials i de reparació de bicicletes hi ha hagut a l’ex-municipi andreuenc. Entre aquests albirem Ciclos Antoni Trullen, garatge i lloguer situat l carrer Gran de Sant Andreu, 282, el qual anys després esdevindrà Cicles Vergara, especialitzats en  “construcciones y reparacions de bicicletes. Especialidad en construcción de cuadros de carretera y pista”[1]. Anys després trobarem d’altres negocis relacionats amb el món del velo, com Cicles Catalunya, situat al carrer Gran de Sant Andreu tocant amb la Rambla de Fabra i Puig -cantó Montcada-.

Al llarg dels anys vint, es crearen altres entitats ciclistes; un clar exemple  en fou el Grup Ciclista Avanti (1924); el precedia  la Penya Ciclista  Sagrerenca, de la Sagrera, que més tard passaria a dir-se Unió Ciclista  de Sant Andreu-Sagrera, constituïda el maig de 1926.

Pau Vinyes i Roig