Des de l’any 2015 i fins aquest any, l’AVV ha organitzat 4 encadenades a l’estació de Sant Andreu Comtal i aquest any ha organitzat la 5ª dissabte dia 23 de novembre a les 12h, organitzada també per l’AVV Sant Andreu Sud, i l’AVV Sant Andreu Tramuntana. Tot i haver aconseguit un primer triomf amb la licitació de les obres a l’Estació i dos ascensors provisionals, la mobilització continua per assegurar que es compleixi la construcció d’una nova estació de Rodalies, amb 4 vies, ascensors i escales mecàniques, a més d’exigir que es comenci a construir el parc de l’estació de l’AVE Barcelona – Sagrera.

El govern central ha prioritzat un model d’alta velocitat (AVE), que encara avui es posa en dubte, amb 13 anys de retards i desviaments pressupostaris de fins a 82 milions d’euros i que han fet que avui dia les obres només hagin arribat al 30% del seu desenvolupament.

654_5a encadenada estació (AVV)
5ª encadenada per l’estació de Sant Andreu Comtal/AVV

Fa tres anys lamentàvem que la desatenció de l’estació, els accessos limitats i limitadors, les incomoditats vergonyoses, els serveis indignes, les normatives de seguretat inexistents… Tot plegat fa una metàfora de totes les crisis de representativitat i legitimitat de les institucions polítiques avui.

Com diu el manifest de l’Associació de Veïns de Sant Andreu de Palomar, necessitem que es diguin a terme les obres de l’estació per (posar fi a) aquesta situació, i així finalment, deixar de suportar el soroll dels trens que passen a celobert, d’esperar el tren a la intempèrie, deixar de viure al costat d’unes obres abandonades que provoquen inseguretat, per poder treure les tanques que empresonen el veïnat dels carrers Andana de l’estació i Josep Soldevila i per poder gaudir del parc que ha de servir per unir Sant Andreu amb els barris de Bon Pastor i La Verneda.

Antecedents

El mes de juny de 2017, es van reprendre parcialment les obres de l’estació de la Sagrera. El Ministre Iñigo de la Serna (del govern popular), es va comprometre acabar l’estació de la Sagrera així com el col·lector de la rambla Prim, l’Estació de l’AVE i l’Estació de Sant Andreu Comtal, com a màxim a finals el 2020.

La represa de la construcció dels accessos, de l’estructura de la plataforma ferroviària de l’AVE i la reforma del sector de Sant Andreu havia de començar al tercer trimestre d’aquell mateix any 2017. Però no va ser fins al 2018 que els treballs tornaren a posar-se en marxa. Destaca el fet que s’iniciïn les obres del col·lector d’aigües residuals que passa per sota de la rambla Prim, una obra essencial per poder continuar la seqüència d’obres posteriors. Ara hi ha un nou govern del PSOE i la previsió que donen els nous responsables és que la plataforma que cobrirà les vies aviat estarà enllestida, però l’obra que ha de tapar aquesta plataforma i unir Sant Martí, la Sagrera i Sant Andreu, és a dir el Parc Lineal, no té un calendari definit, actualment com a mínim es parla ja de l’any 2023. És important tenir present que el parc serà la darrera obra que s’executarà, ja que fins que no estigui tota la infraestructura feta (coberta de les vies, carrers adjacents, etc), no es podrà recobrir amb verd.

Alba Cabrera

*Per més informació, podeu consultar l’article d’octubre del passat número 653