Per Maria del Mar Gallardo

La companyia de teatre andreuenca bat rècords d’assistència amb la primera adaptació al català de la mítica òpera rock d’Andrew Lloyd Webber.

Quan el compositor Andrew Lloyd Webber i el lletrista Tim Rice van picar a principis dels anys 70 les primeres portes per dur als escenaris els últims dies de la vida de Jesús —amb una òpera rock ambientada en el context del moviment hippie!—, ningú, ni tan sols ells, esperava que, quatre dècades després, el seu projecte continuaria sent un dels musicals amb més renom del panorama teatral actual. Tot i la polèmica en el moment de l’estrena el 1972, tot i la seva especificitat i complexitat musicals, Jesucrist Superstar i els seus temes són, des de fa anys, un referent en la cultura musical i popular.

644_teatre_foto
Peu foto: Una de les escenes del primer acte del ‘Jesucrist Superstar’ de la Lírica de Sant Andreu – Autor: Jordi Bedmar

Per confirmar-ho, no cal anar gaire lluny. Només cal veure l’èxit del concert homenatge que l’any passat es va fer tant a Madrid com a Barcelona amb l’actuació de Ted Neeley, protagonista de la versió cinematogràfica de 1973. Fins i tot Alfonso Cuarón ha utilitzat la famosa àrea de Maria Magdalena, “I don’t know how to love him”, per ambientar una de les escenes de la seva última pel·lícula, Roma.

És en aquest context que la Lírica de Sant Andreu ha apostat un any més per Andrew Lloyd Webber en la seva producció musical de la temporada, tota una tradició al barri. Aquesta vegada han estat ells els qui han anat a picar la porta del despatx de Tim Rice amb l’objectiu d’aconseguir els drets de les cançons. I així ho han fet. El resultat: La primera representació en català del musical —extraordinària feina de traducció i adaptació a càrrec de Myrna Cambra— i, de nou, un gran espectacle al cor de Sant Andreu.

Transportada a ple segle XXI, els joves apòstols i Jesús lluiten contra el sistema de classes i un poder corrupte. A l’ombra, un dels apòstols recela cada cop més del lideratge incontestat de Jesús i comença a plantejar-se la traïció. Judes, amb la seva veu trencada, és sens dubte un dels personatges més vibrants de la funció, interpretat amb força per Pol Fuentes, una de les tres punxes del trident interpretatiu que forma al costat de la Maria Magdalena de la Pia Muñoz i el Jesucrist de Jordi Calduch.

Aquest últim, que aquesta vegada ha canviat l’abric multicolor del Joseph per la creu a l’esquena, supera amb escreix les “agudes” exigències del paper protagonista de l’obra. Un Jesucrist Superstar que, com passa amb cadascuna de les produccions de la Lírica, no estaria complet sense el suport d’un gran repartiment i cor ni la feina de l’equip tècnic, el vestuari, l’atrezzo i les direccions musical i escènica de Laia Jornet i Myrna Cambra. Vista la Lírica, les bateries musicals queden carregades al màxim fins al mes de maig, quan la companyia té programat el seu nou espectacle familiar… Amb Geronimo Stilton!

Fins aleshores, no us perdeu l’activitat teatral del mes de gener, dedicada en especial als més menuts. Al SAT!, el 12, 13, 19 i 20 de gener fan Els cistells de la Caputxeta, de Samfaina de Colors, una passejada pel calendari a través del llibre de poemes de Miquel Martí i Pol Per molts anys!, on el poeta dedica una poesia a cada mes de l’any. També al SAT!, el 27 de gener fan El peix irisat, una història de teatre i titelles per descobrir el fons del mar i el valor de l’amistat. I al febrer, atenció per Clip Teatres en tenen alguna de preparada. Bon any i molt teatre!